GDPR nopietnas pārmaiņas ienesis ne vienā vien nozarē. Jaunā Vispārējā datu aizsardzības regula bijis nopietns pārbaudījums tiem, kas ikdienā strādā ar personu datiem. Tomēr ir viena nozare, kas pirmajā brīdī netiek pieminēta, kad tiek runāts par GDPR ietekmi un tas ir mākslīgais intelekts jeb AI (artificial intelligence).


Mākslīgā intelekta attīstība un pielāgošana jeb mašīnu apmācības (machine learning) procesam būtiska ir apjomīga datu kopa, no kuras mācīties. Un šeit rodas problēma – GDPR ierobežo datu uzkrāšanu, tātad izmantojamo datu apjoms kļūst krietni mazāks.

Tā kā AI sistēmu izstrāde, kuras pamatā ir mašīnu apmācība, balstās uz lielu datu kopumu pieejamību, GDPR var ierobežot šo piekļuvi un kavēt AI attīstību Eiropā.

– Kevins Koerners (Digitālās vides analītiķis)

Rakstā par GDPR un AI mijiedarbību, Koerners stāsta, ka liela daļa AI attīstītāju paļaujas uz pieejamo datu daudzumu un ierobežojumi jau tagad būtiski kavē algoritmu pielāgošanu. Viņaprāt, pārmaiņas Eiropas savienības valstis nostāda nepatīkamā situācijā, būtiski sarežģījot attīstības procesu. (Vairāk par speciālista viedokli vari izlasīt te.)

Tomēr speciālisti atzīst, ka ir arī veids kā glābt mākslīgā intelekta nozari Eiropā. GDPR attiecas tikai uz personas datiem, tātad automātiska anonimizācija un datu kopu pseidonīmēšana varētu palīdzēt atļaut ar AI saistītu pētniecību un algoritmisko attīstību, ievērojot regulas aizsargātās privātās dzīves tiesības. Vienkāršāk sakot, dati, kas tiek izmantoti mašīnas apmācības procesā, jāpadara anonīmi.

Arī šai sistēmas apiešanai ir mīnusi. Sakot, ‘mēs neuzkrājam personas datus, jo tie tiek anonimizēti ‘, tas tomēr neatbrīvo no atbildības. Ja tiek izmantoti lieli datu apjomi un tie tiek kombinēti ar citiem datu apjomiem, pastāv iespēja datus atkal padarīt identificējamus. Šāda tipa darbības neatbilst GDPR noteikumiem, jo process ir divvirzienu.

Nedrīkst aizmirst, ja Jūsu mašīnu apmācības procesā tiek izmantoti personas dati, to īpašniekam jeb datu subjektam jādod iespēja no datu izmantošanas atteikties un tos izņemt no datu bāzes, kā arī detalizēti jāinformē par darbībām un mērķiem, kādiem dati tiek izmantoti.

Vairāk par šo tēmu vari izlasīt: dbresearch, financefeeds fortune.

 


Seko līdzi GDPR attīstībai un jaunumiem kopā ar Top Media!

Ja Jums nepieciešama profesionāla digitālā mārketinga aģentūra – Top Media ir īstā izvēle! Sazinieties ar mūsu komandu un kopīgiem spēkiem atradīsim Jums atbilstošākos digitālos risinājumus. Lai uzzinātu aktuālāko informāciju par nozares jaunumiem, piesakies Top Media jaunumu ziņojumiem!