top of page
Writer's pictureTop Media

Alkoholisko dzērienu reklāma internetā - ko drīkst un ko nē?

Updated: Jul 8, 2021

Vīrusa pavasaris mums visiem atnesis ne tikai distancēšanos, darbu no mājām un neziņu par nākotni, bet arī iespēju iegādāties alkoholiskos dzērienus internetā. Sākotnēji šī iespēja tika piedāvāta tikai uz ārkārtas situācijas laiku, taču nu Ministru Kabinets atbalstījis tās saglabāšanu arī pēc krīzes beigām. Ja kaut ko var pārdot, tad to vajag arī reklamēt, taču kā? Latvijā alkohola reklamēšanai ir noteikta virkne ierobežojumu. Tādēļ šodien apskatīsim, vai un kā savus pakalpojumus interneta vidē iespējams reklamēt tiem uzņēmumiem, kas piedāvā iegādāties un saņemt alkoholiskos dzērienus, neizejot no mājām.




Sāksim ar labo ziņu. Visstingrākie noteiktie ierobežojumi - pilnīgs alkoholisko dzērienu reklamēšanas aizliegums - uz interneta vidi pagaidām neattiecas. Tas noteikts tikai vides reklāmām, bet stiprajiem dzērieniem - arī radio un TV. Kādēļ pagaidām? Tādēļ, ka Veselības ministrija (VM) jau 2019. gada vidū paziņoja, ka centīsies panākt pilnīgu alkohola reklāmas aizliegumu radio, televīzijā un internetā. Šāds mērķis ierakstīts arī VM Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna projektā 2020.- 2022. gadam, taču šis dokuments pagaidām līdz izskatīšanai Ministru Kabinetā nonācis nav. Tātad -


šobrīd tiem uzņēmumiem, kuri savus digitālos alkohola tirdzniecības biznesus vēlas reklamēt interneta vidē, valsts šķēršļus neliek.

Tiesa, jāatceras, ka arī internetā joprojām ir spēkā citi alkoholisko dzērienu reklamēšanai noteiktie ierobežojumi, kuri obligāti jāievēro.


Tomēr tas, vai reklāmu izdosies nogādāt līdz potenciālajam klientam, ir atkarīgs nevien no valsts nostājas, bet arī no populārāko starptautisko interneta reklāmas platformu noteikumiem. Tādēļ būtiski noskaidrot, vai un kādus ierobežojumus alkohola reklamēšanai ir noteikuši Google, Youtube, Facebook, Instagram un Twitter.


GOOGLE un YOUTUBE


Google Latviju ir iekļāvusi to valstu sarakstā, kurā šobrīd atļauj gan alkohola, gan tā iegādes tiešsaistē reklāmas gandrīz visos savos reklāmas kanālos, tostarp Search, Display un Youtube. Ir jāievēro atsevišķi noteikumi, kuri kopumā sakrīt ar mūsu valsts jau noteiktajiem ierobežojumiem. Tāpat Google neatļauj alkohola reklamēšanu Gmail, kā arī dinamiskajās reklāmās meklēšanas rezultātos.

Secinājums: Google meklēšanas rezultātos, reklāmu tīklā un arī Youtube video alkohola tirdzniecību internetā var salīdzinoši brīvi reklamēt, ja vien to nav izvēlējušies ierobežot satura veidotāji (interneta lapas, Youtube kanāli).


FACEBOOK un INSTAGRAM


Facebook alkohola reklāmu politika nosaka, ka reklāmdevējiem ir pilnībā jāievēro tās valsts normatīvie akti un noteiktie ierobežojumi, uz kuru tiek mērķēta reklāma. Tāpat obligāti jāizmanto reklāmu mērķēšana pēc vecuma, lai nodrošinātu, ka reklāmu neredz personas zem valsts noteiktā vecuma limita (Latvijas gadījumā - 18 gadiem). Tā kā Instagram ir Facebook grupā ietilpstošs uzņēmums un abām platformām ir kopīgs reklāmu izvietošanas rīks, tad arī uz Instagram attiecas identiski noteikumi.

Secinājums: arī Facebook un Instagram nav nozīmīgu ierobežojumu reklamēt alkohola tirdzniecību interneta vidē.


TWITTER


Arī Twitter pieļauj alkohola un tā online tirdzniecības reklamēšanu valstīs, kurās to neaizliedz lokālie normatīvie akti. Vienlaikus jārēķinās, ka, papildus likumos jau noteiktajiem ierobežojumiem, Twitter aizliedz šādās reklāmās izmantot sabiedrībā pazīstamus cilvēkus, kā arī likt uzsvaru uz alkohola saturu dzērienā (grādiem vai procentiem).

Secinājums: ja vēlaties savam grādīgo dzērienu e-veikalam mēģināt atrast klientus starp tviterotājiem, Twitter jums šādu iespēju neliegs.


REZUMĒJUMS


Ja jūsu uzņēmums vēlas pārdot un reklamēt alkoholisko dzērienu iegādi internetā Latvijā, šobrīd to ļauj darīt gan likumi, gan lielākās digitālās reklāmas platformas. Protams, ja vien ievērosiet valsts noteiktos ierobežojumus šādu reklāmu saturam. Vienlaikus jāapzinās, ka šajā jaunatvērtajā nišā par katru klientu cīnās milzīgs daudzums konkurentu, un daļai no tiem ir būtiska iepriekšēja pieredze e-komercijas pakalpojumu reklamēšanā. Tādēļ,

lai veiksmīgi piesaistītu potenciālo klientu uzmanību, jūsu reklāmai būs jābūt pamanāmai, ar uzrunājošu, izdevīgu piedāvājumu, un jāsasniedz interneta lietotājs vietā un laikā, kad tas ir gatavs izdarīt pirkumu. Turklāt tas jāpaveic ar zemākām izmaksām kā konkurentiem.

Šo uzdevumu ir iespējams atrisināt pašu spēkiem. Tomēr ar gandrīz absolūtu pārliecību varam apgalvot, ka ātrāk un efektīvāk būs to uzticēt Top Media sertificētajiem interneta reklāmu profesionāļiem ar daudzu gadu veiksmīgu pieredzi e-komercijas attīstīšanā. Sazinieties ar mums, lai vienotos par tiešsaistes konsultāciju jūsu online biznesam!




1,638 views0 comments

Comments


bottom of page