2023. gada 1. jūlijā viens no zināmākajiem un lietotākajiem zīmoliem mārketinga datu analītikā - Google Analytics - pārstās ievākt datus Universal Google Analytics sistēmā.
Saistībā ar šīm izmaiņām, ir būtiski pievērst uzmanību virzienam, kurā attīstās interneta lietotāju datu ievākšanu regulējošie normatīvie akti, un saprast kā tiem pielāgoties. Mūsdienu interneta lietotāji pieprasa, lai datu kontrole un lietošana būtu viņu pusē. Šo prasību atbalsta arī arvien vairāk valstu atbildīgās iestādes. Pagaidām šo datu ievākšanu nodrošina mājas lapas cookies - sīki faili jūsu datoros, kas spēj identificēt lietotāju un pēc tam šos datus pielāgot konkrētām vajadzībām, piemēram, lai uzrunātu precīzu lietotāju auditoriju ar reklāmām.
Taču jaunās prasības nosaka, ka lietotājam ir jādod iespēja regulēt šos datus - izvēlēties, ar kādiem datiem dalīties, vai pilnībā atteikties no dalīšanās.
Kāpēc notiek izmaiņas datu analīzes sistēmās?
Viens no galvenajiem cēloņiem pārejai uz Google Analytics 4 bija Cambridge Analytica skandāls 2018. gadā, kad Facebook vadītājam Markam Zakerbergam bija jāstājas ASV Kongresa priekšā un japamato Facebook datu ievākšanas nepieciešamība. Rezultātā tika secināts, ka valsts institūcijām nav kontroles par to, kādus datus ievāc korporācijas un kā tie tiek izmantoti. Šis notikums izraisīja “sniega pikas” efektu un globāli tika secināts, ka lietotāju dati tiek ievākti visur tīmekļa vidē. Pats galvenais - tas notiek neatkarīgi no tā, vai lietotāji ir devuši savu piekrišanu. Sekoja dažāda līmeņa normatīvo aktu pieņemšana (GDPR, CCPA), kur dēļ tagad, 4 gadus vēlāk, arī Google ir japielāgojas un savos rīkos jāveic izmaiņas.
Kā vienā no Top Media intervijām par Google Analytics 4 minēja aģentūras CEO Mārtiņš Kažemaks: "Problēma nav datu ievākšana, bet gan platformu brīvā datu savstarpējā datu apmaiņa. Tās rezultātā lietotāju dati tiek izmantoti platformu vajadzībām, piemēram, reklāmu pielāgošanai konkrētai auditorijai. Un tā ir tikai aisberga redzamā daļa."
Svarīgi pieminēt arī t.s. “cookie parazītus”, kas var izmantot cookie failus, lai izsekotu lietotāju aktivitātes digitālajā vidē. Tie veido milzīgas datu bāzes un šos datus tālāk pārdod datu uzpircējiem vai mārketinga platformām. Jāpiemin, ka ar mūsdienu Machine Learning jeb mašīnmācīšanās funkcijām, šo visu sakārtot “pa plauktiņiem” ir kļuvis arvien vienkāršāk un process ir teju pilnībā automatizēts.
Kā sagatavoties Google Analytics 4 ērai?
Top Media iesaka sekot 4 soļu principam:
1. Nekavējoties ievietot lapā Google Analytics 4 bāzes kodu un sākt datu ievākšanu:
Zinot, ka no nākamā gada 1.jūlija pārstās ievākties dati Universal Analytics, paralēli ir jāsāk izmantot arī jaunākas paaudzes Analytics versija - Google Analytics 4. Jārēķinās, ka šajā datu uzskaites sistēmā nebūs iespējams ielādēt vēsturiskos datus. Tikai tad, kad tiks izveidots Analytics 4 konts un lapā būs ievietots Analytics bāzes kods, sāks ievākties dati. Šī ir pirmā un svarīgākā darbība, kas jāveic. Ar šo kavējoties, tiks zaudēts laiks un dati, kurus izmantot nākotnē.
Bāzes koda ievietošanas instrukcija:
2. Koriģēt lapas cookie policy:
Vairums mājaslapu jau ir ievietojušas banerus, kas informē lietotājus par datu ievākšanu, taču šeit ir vairākas nianses, kas jāņem vērā, lai uzskaite notiktu pareizi. Ja lietotājs ir ienācis lapā pirmo reizi, nedrīkst ievākt šī lietotāja datus pirms ir saņemts apstiprinājums datu ievākšanai. Šī ir viena no izplatītākajām problēmām lielā daļā mājaslapu. Nekorekta "cookie banner" lietošana, kas veicina aizliegtu datu ievākšanu, var rezultēties ar pamatīgiem sodiem no kontrolējošām iestādēm.*
*Savā pieredzē saskārāmies ar gadījumu, kad klienta mājaslapai tika izteikts brīdinājums par nekorektu cookie policy lietošanu, kas draudēja ar naudas sodu vairāku simtu tūkstošu eiro apmērā, ja nepilnības netiktu novērtas.
3. Google Analytics 4 & citu platformu datu ievākšanas konfigurācija:
Ja lietotājs nevēlas sniegt savus datus, tad viņam ir jānodrošina iespēja no šī procesa atteikties. Datu ievākšanas veidus var dalīt sīkākās vienībās, piemēram, iespējot remārketinga, analīzes, lapas veiktspējas u.c. datu ievākšanas veidus. Attiecīgi, ja lietotājs ir sniedzis atļauju šo datu ievākšanai, to drīkst darīt.
Un šie ir dati, kurus pēc ievākšanas varam izmantot savā labā jeb analīzē. Ja lietotājs atļauj ievākt datus par sevi, mēs varam izsekot viņa darbības un piešķirt tām konkrētus mērķus (konversijas). Piemēram - apskatīts produkts, apmeklēta kontaktlapa vai veikts pirkums. Šie dati mums palīdz kvalitatīvāk saprast lietotāja darbības un optimizēt kā pašu mājaslapu, tā arī mārketinga aktivitātes. Jāatceras - jo kvalitatīvāk tiek ievākti dati, jo labāk sistēmas algoritmi spēs modelēt nezināmo lietotāju daļu un pielāgot to zināmajiem lietotājiem.
*piemērs datu modelēšanai nezināmajiem lietotājiem pirms un pēc korektas datu ielasīšanas
4. Plānot vēsturisko datu arhivēšanu
No 2024. gada janvāra tiks dzēsti visi Universal Analytics savāktie dati*. Bet neviens nav aizliedzis šos datus saglabāt savās CRM sistēmās vai Excel/Google Sheet dokumentos. Tapēc noteikti iesakām šos datus saglabāt, lai pēc to dzēšanas būtu iepēja vēsturiski aplūkot tendences, auditorijas, mērķus u.c. dau punktus, kas var sniegt ieskatu vēsturiskajos rezultātos un kalpot par pamatu nākotnes mārketinga aktivitāšu rezultātu prgonozēm. Piemēram, ja vēlēsies atkārtoti palaist Twitter reklāmas un tās pēdējo reiz bija aktīvas 2018. gadā, tad saglabātie dati sniedz iespēju veikt analīzi Twitter platformai un veikt datu salīdzināšanu.
Vai Google Analytics 4 datu uzskaites sistēmas izmaiņas skars visus uzņēmumus?
JĀ.
Un šīm izmaiņām ir jāsāk gatavoties nekavējoties. Top Media jau šobrīd aktīvi palīdz saviem klientiem ar šo un citu digitālā mārketinga izaicinājumu pārvarēšanu. Ja vēlies uzzināt vairāk par GA4 konfigurēšanu arī Tava uzņēmuma e-veikalam vai mājaslapai, sazinies ar mums, būsim priecīgi palīdzēt.
Comentarios